El Bandito - EPP Reno racers

Výrobce Hacker Model production nám poskytl rychlostavebnice modelů pro létání v hale i na volném prostranství z EPP ze série Reno racers. Kromě létání ve stylu Fun Flyer, je lze také použít také k halovým závodům kolem pylonů. Stavebnice byly dodány včetně AC motorů M Force 330 a regulátoru AC regulátoru F12-3PH 12 Amp. Jelikož celá zásilka nejdříve dorazila ke mně, vybral jsem si model El Bandito, který byl jediným středoplošníkem. Ostatní modely putovaly dále do Brna k Radimovi Mertovi.

El Bandito

Hacker model production

Česká republika

Fun Flyer, pylon racer

- EPP akrobat

Pohon:

- M Force 330 AC motor

- 2S LiPol 720mA (dle návodu)

Ovládané prvky:

- křidélka  

- výškovka

- směrovka

- plyn

Rozměry:

- rozpětí 790 mm

- délka  630 mm

- nosná plocha 11,84 dm2

Hmotnost:

- prázdná 194 g (bez baterie)

- letová 250 g (dle návodu)

- plošné zatížení 21 g/dm2

Hodnocení:

- konstrukce ****/4

- obtížnost stavby *****/5

- letové vlastnosti *****/5

- kvalita modelu ****/4

- opravitelnost *****/5

Letové výkony

- spotřeba 8-12A špičkově

- doba letu 10-16 minut

Seřízení a výchylky :

- motor (dáno přepážkou)

- výškovka ± 10 mm

- směrovka ± 23 mm

- křidélka + 12/- 12 mm

- těžiště 40 mm

Obsah stavebnice.

V krabici s barevným potiskem, společné pro všech tři modely série Reno racers, je křížkem označen puntík u jména s vloženými díly modelu. Ty jsou vyříznuty a nabarveny. V sáčcích je drobná bižuterie a doplňky modelu. Je to sada duralových drátů na vyztužení modelu a táhla kormidel. Táhla mají vytvořený Z ohyb pro páky serv. Pro spojení drátů - pák kormidel a táhel jsou přiloženy teplem smrštitelné bužírky. Stavebnice obsahuje také kompletní podvozek, tvarovaný drát, smrkový úchyt v trupu, kolečka, pojistná bužírka a bačkory a nohavice z EPP. Provedení dílů je dáno technologií výroby - řezáním horkým drátem a následné broušení některých dílů. Zde je asi jediná výhrada ke kvalitě modelu. Při broušení je na trupu zaoblení poznamenáno množstvím vytržených kuliček a zaoblená hrana je tak poněkud nevzhledná. Nástřik je občas kontrastní, někdy do ztracena. Já si pomohl olemováním stříkaných ploch lihovým fixem. Vzhledu to dosti prospělo.

Stavba.

kridelko.jpg (143078 bytes)    Táhlo křidélka

Stavební návod je popisem stavebních kroků a ke každému je k dispozici výstižný obrázek kroku. Vyplatí se návod dodržovat, aby se stavitel nedostal vlivem ukvapenosti a opovržení návodem do nějaké slepé uličky. Kromě skalpelu na prořezávání drážek pro duralové dráty do křídla a výškovky je dobré mít pistolovou pájku nebo zdroj, kterým můžeme nažhavit kus tvarovaného drátu na vybrání v krytech motoru. Model lze v základu sestavit za jeden večer, je to klidná i tichá práce, kterou nikoho nelze rušit. Nejhlučnější operace je stříkání aktivátoru na spojovaná místa. Lepil jsem cyanofixem Soudal. Křidélka byla vyříznuta s poněkud silnějším závěsem a tak se pohybovala mírně ztuha. Pokud bych situaci neřešil, byla by vlivem ovládání jedním servem při výchylce zkroucená. Pomohlo opatrně závěs ze spodní strany pohladit brusným papírem. Závěs se mírně zeslabil a nekladl otáčení odpor. Na model zatím nebyly osazeny bačkory podvozku. Hodí se hlavně do haly, přistání na trávě je celkem spolehlivě odlamuje. Popřemýšlím ale o lyžích. Oproti návodu jsem navíc zpevnil zadní část trupu, kde jsou serva. Trup byl trvale mírně uhnutý a vlepení cca 150 mm drátu (nebo uhlíku 1 mm) tuto vadu řešilo.

Osazení modelu.

motor.jpg (205786 bytes)    Motor M Forece 330

Kromě dodaného motoru a regulátoru bylo nutné osadit tři serva, dvě do ocasní části pro řízení směrovky a výškovky. Zde byly použity serva WayPoint W-060 s hmotností 6,5 g. Řízením křidélek bylo pověřeno servo Graupner C-2041 (9 g), řídící pulzy poskytoval přijímač MZK Quatra v pásmu 35 MHz. Ceny neuvádím, každý si je může ověřit u svého obchodníka. Pro pohon je doporučena v návodu baterie 2S LiPol 720 mAh. Dvojčlánek je dán konstrukcí motoru a pravidly závodů kolem pylonů (min. 780 mm rozpětí, start ze země, minimálně 220 g hmotnosti, 22 m mezi pylony). Při měření motoru s doporučenou vrtulí 7/6 byl proud 12 A, osazená na modelu je nakonec 7/5 APC Electro. Proud je max. 11 A. Poněkud chaotické je rozmístění údajů v návodu. Doporučené výchylky jsou hned na začátku návodu, těžiště je na snímku z poslední strany, navíc až za snímkem s instrukcemi o instalací baterie, kterou se model vyvažuje.

ocas.jpg (178106 bytes)    Serva VOP a SOP

Létání.

Model je v mém případě naložen o trochu více, než doporučuje návod. Prázdný model bez baterie má 198 g, s 2S LiPol 2000 mAh (Kokam) se displej digitální váhy ustálil na hodnotě 305 g. Oproti doporučované hmotnosti 220 g je to nárůst o 25%, což se projevilo jen na rychlosti modelu a schopnosti létat za horších povětrnostních podmínek, než je bezvětří nebo slabý vánek. Modely tohoto druhu s sebou tahám většinou na zimní dovolenou, takže bezvětří není časté. Model je díky své odolnosti a opravitelnosti k přibalení k lyžím jako stvořený. Nabíjet 2 článek LiPol je možné z jakéhokoli zdroje 12 V. Jedinou nevýhodou mnou použitého dvoučlánku je to, že proudový odběr baterii v zimě neudrží zahřátou (z hluboké kapsy) a ta postupně v letu ochlazována okolní vzduchem trochu "měkne". Je třeba létat skoro pořád na plný plyn i když to model zdaleka nepotřebuje. Zálet si model odbyl v poměrně silném větru 30. října odpoledne na letišti v Bohuňovicích, kde statečně bojoval jak s větrem kolem 4-6 m/s tak s tuhnoucími prsty na kniplech. Výhodou, po 12 minutovém letu, bylo téměř kolmé přistání na tři body.

Závěr

Model je vítaným mezičlánkem mezi akrobatickými speciály s nevzhledným křížovým trupem a deskovým křídlem (Shock Flyer) a modely s propracovaným prostorovým trupem a profilovým křídlem (Algol). Výhodou je také jednotné použití materiálu a odpadá potřeba speciálního lepidla, pokud jsou některé plochy z EPS. Navíc je dle pravidel pylonových závodů podobný některému z reálných předloh, létajících v těchto závodech, což ocení zejména děti, pro které letadlo bez podvozku a kabinky je neúplné. Pokud hledáte skladný model do kufru auta pro základy akrobacie a vyblbnutí na blízkém plácku, tak je to model pro Vás. Vešel by se o pod zadní sklo, ale pozor na skleníkový efekt a trvalé změny tvaru vlivem tepla.

Pro RCm Petr Sysala.