Teddy Bear |
Flying Styro Kit |
Česká republika |
Park Flyer |
-
elektroakrobat |
Pohon: |
-
motorový |
-
S300/8 čl. NiMH |
Ovládané prvky: |
-
výškovka |
-
směrovka |
-
křidélka |
-
plyn |
Rozměry: |
-
rozpětí 700 mm |
-
délka 620 mm |
-
nosná plocha 10,2 dm2 |
Hmotnost: |
-
prázdná 110 g |
-
letová 340g |
-
plošné zatížení 34g/dm2 |
Hodnocení: |
-
konstrukce ****/4 |
-
obtížnost stavby |
-
letové vlastnosti |
-
kvalita modelu *****/5 |
-
opravitelnost ****/4 |
Letové výkony |
-
spotřeba 8A špičkově |
-
doba letu 9 minut |
Seřízení
a výchylky |
-
motor 0°, 0° |
-
výškovka ±10/20 |
-
směrovka ±15/25 |
-
křidélka +10-7/+20-15 |
-
těžiště 45-55mm |
Rádiem řízený elektroakrobat Teddy Bear je jedním z mnoha modelů tohoto druhu dostupných na našem trhu. Zájemce si může v obchodech vybrat se dvou základních typů. Ty se v zásadě liší použitým stavebním materiálem.Buď „chlupaté“ a mírně gumové modely z EPP (většinou vyřezané odporovým drátem) nebo podstatně hezčí modely z vakuově tvarovaných desek EPS. Pokud chcete mít letoun nejenom lehký, ale také pěkný, je medvídek tím pravým strojem pro Vás. Nevýhodou je o něco menší odolnost proti kontaktu se pevným povrchem matičky země. Takže by to neměl být rozhodně první model začínajícího modeláře. Pokud je ale manželka pokročilejšího modeláře schopna rozeznat, zda manželovy modely smrdí (jsou na spalovací motor) nebo nesmrdí (jsou tedy na elektrický pohon), pak v tom druhém případě bude tato krabice pod vánočním stromečkem náležitě radostně oceněna. Přítomnost nabíječek, regulátorů, akumulátorů a jiných potřebností je tak vysoce pravděpodobná.
Dle stavebního návodu je model určen do rukou zkušeného modeláře, který s ním zalétne všechny akrobatické obraty. Postavit si ho může i nezkušený akrobatický letec a na modelu se tyto obraty učit v bezpečné výšce. Stavebnici je možno koupit bez potíží v modelářských prodejnách a k dispozici je i varianta bez převodovky a vrtule pro AC pohon, o ní až na konci článku.
S modelem je možno létat venku na prostorech potřebných pro daný model s rychlostí a plošným zatížením. (viz tabulka). Pro halové létání je model nutno osadit AC motorem a lehkou baterií. Pak se rychlost a obratnost modelu podstatně lépe přizpůsobí omezenému prostoru.
Obsahem stavebnice je sestavený trup s odnímatelnou kabinou, VOP, kormidlo SOP, sestavené křídlo a křidélka, sada samolepek, převodovka, unášeč, vrtulový náboj a listy. Páky kormidel, táhla a podvozkové dráty s kolečky, se stříbrnými náboji budou ozdobou modelu.
Dokoupit je třeba 3 mikro serva (5,4g), přijímač, motor
S300, regulátor (8A), baterie (8xAAA NiMH). Cena tohoto vybavení je cca 5000,-
Kč). Z potřebné bižuterie nic nechybí, pokud si chcete na stavbě
modelu pochutnat například na chatě, stačí vzít s sebou lepidla,
brusný papír, skalpel a krabici s modelem. Rozhodně se pobavíte lépe,
než u TV.
Ve stavebním návodu je uvedena doba stavby 3 hodiny. Je to možné, ale tak odbýt krásný model bych si nedovolil. Dokončovací operace jsem započal vestavbou přepážky pro podvozek, oproti návodu jsem ji vylomil z trupu, vyřezal podle ní s přiloženého kusu EPS dva další, rozměrově stejné kusy a balzovou přepážku s držákem podvozkového drátu znovu vlepil do trupu. Pod křídlem není zrovna dobrý přístup a nové lepení po nešetrném přistání by se dost komplikovalo.
Zadní ostruhové kolo jsem vlepil do trupu po odstranění povrchové, lakované vrstvy a zajistil tvarovým krytem z PS. Kolečko samotné jistí dva duté nýty. Ve stavebnici je k tomuto účelu jinak neidentifikovaný kus bužírky.
Upevnění motoru mi komplikoval záměr otestovat také AC motor k pohonu tohoto malého akrobata. Takže jsem z přiložené motorové přepážky udělal kopii a jednu z nich obříznul a přilepil k převodovce Griebel 7,7:1 (v návodu i na krabici je uvedeno 1:7,7, chudák ČSN, či jak se tomu dnes říká, převodový poměr snižující otáčky se udává 7,7:1, vstup ku výstup, ale to jsou jen mušky).
Celý pohon tak bude možno bez destrukce čehokoli vyjmout a nahradit jiným. Původní pohon a jeho střídavá alternativa jsou ve velmi zajímavém hmotnostním a výkonovém poměru, stejně tak i možnost náhrady pohonného akumulátoru NiMH jeho hmotnostním ekvivalentem v provedení LiPol.
Kompletní sestava motor, vrtule s unašečem a regulátor s S300 (MS Compozit) ukazuje hmotnost na displeji digitální váhy 96 g. Mnou zvolený (laskavostí pana Überalla, výrobce motorků NIPPY) NB 0808/98 je v téže sestavě o třetinu lehčí, má 66 g. Tento motorek s vlastní hmotností 40g zvládá až 8A příkonu a s vrtulkou GWS typ 2 (rovné listy) a stoupání 9/5 se dá provozovat i na napětí 10,8 V (3xLiPol). Tak okolo 450-500 g.
Dokončovací operací je nasazení a zajištění kol podvozku. K tomu účelu s oblibou používám duté nýty ze sad příslušenství serv. Kolo protáhnu vrtákem podle průměru nýtu a z obou stran CA lepidlem připevním k drátu podvozku. Díky minimální vůli je kolo bez snahy se kývat.
Ocasní plochy stačí vlepit k sobě, tedy VOP do SOP a připevnit kormidlo SOP. Páky jsem před vlepením do otvorů v kormidlech provrtal dvěma otvory a jistím je tak proti vytržení.
Křídlo vlepujte do trupu po vyříznutí otvoru pro baterie. Sice se to bude zdát nemožné, ale otvory na boku trupu jsou pro křídlo dostatečné. Není třeba brousit více, než rovnoběžné stěny otvoru v souladu s obrysem na vnějším povrchu trupu. Znovu opakuji, nezvětšujte otvory v trupu nebo jen velmi málo. Já to přehnal a musel tmelit.
Po sestavení modelu zbývá dokončit výzdobu. Dbejte návodu a povrch modelu v místě budoucí nálepky potřete směsí vody a páru kapek Jaru. Nálepka na prohnutém povrchu lépe sedne a dá se její umístění korigovat. Oproti návodu dejte pásek na nose trupu spíše více dozadu. Přední, zaoblená část, je svým nerozvinutelným tvarem poměrně nevhodná na nesení širokého samolepícího dekoračního prvku. Blíže ke křídlu je trup již téměř přesně válcový a nálepka sedne bez vrásek. Pro snadnější orientaci jsem nápis nalepil na jedno křídlo z obou stran a pásek na druhé křídlo. Černý pás jsem nechal na jindy, nemám černou moc rád. Nálepky je dobré obstřihnout co nejtěsněji kolem motivů, ušetříte tak hmotnost a lépe to vypadá.
Upevnění kabiny jsem řešil poněkud nezvykle, pomocí neodymových magnetů, jenž se mi povalovaly po stole jakožto pozůstatek dobývání střídavých motorků z CD ROM mechanik. Jeden magnet je vlepen do rámu kabiny, druhý do původní balzové opěrky v trupu. Drží to výborně a místo špendlíku je to jen o pár gramů těžší.
Na obrázku je také vidět umístění pomocné výztuže trupu v místě uchopení modelu při házení. Není to sice nutné, ale jistota je jistota. Materiálu je k dispozici dost, nic to neváží a pomůže to pevnosti.
Upevnění serv je díky překližkovým rámečkům jednoduchou záležitostí. Výška pák ale neumožňuje použití blimpů pro upevnění drátů náhonů, deska v kabině by jim překážela. Také výška pák křidélek lehce koliduje s náhony výškovky a směrovky. Možná by stálo za to prohodit je. Tedy na odtokovou hranu serva směrovky a výškovky a servo křidélek nad a před ně.
Anténu přijímače jsem zachytil na desce fixující lanovody a vyvedl za kabinou z trupu. Je na konci zapuštěna do směrovky. Díky upevnění ve směrovce a v trupu se neprověšuje a nekazí tak dravou eleganci modelu.Pokud hledáte přijímač, tak ten je oproti stavebnímu plánu ukryt pod křídlem v prostoru pod servy. Přední poloha na křídle se nedala použít kvůli poloze těžiště. Přijímač je tak i mimo silový elektrický rozvod, takže by mu to mělo jen prospět. Poloha těžiště tak vyšla bez dalšího dovažování. Jen baterie jsou přitisknuty na hlavní nosník křídla.
Poslední úpravou mimo plán je uchycení baterií. To návod nijak neřeší a je jen na invenci stavitele, jak se vypořádá s potřebou jistit baterie při záporných přetíženích, které nejsou u akrobatického modelu nijak výjimečné. Z kousku překližky jsem vyřezal takovou kotvu s plochým konce, který je vlepený do křídla na přední část hlavního nosníku. Z desek serv je vyvedena smyčka z poutací gumy a ta přidržuje baterie.
Model je hotov, nastává chvíle pravdy. Sice jsem již slyšel názor, že letadla váží jen zbabělci, ale je povinností testera dokončený model, připravený k letu na váhu položit a podívat se displeji přímo do segmentů.
Výrobcem udaná hmotnost byla dodržena s tolerancí 0,58%. Proti avizované hmotnosti 340 g se dokončený model s podvozkem může pochlubit hmotností o 2 g větší, tedy 342 g!
Dokončený model je ozdobou interiéru a nezadá si ani s legendou válečných let, z produkce stejné firmy.
Rychlost větru kolem 30m/s zatím nedovolila hodit model do vzduchu bez obavy o jeho nalezení v jenom kuse zpět na zemi.
Konstrukce modelu je výborná, jediným nedostatkem je poněkud podceněné uložení podvozku na jedné balzové přepážce. Takže jedna hvězdička dolů. Vzhledem k přístupu k tomuto dílu, jsem jej proto posílil. Do návodu by stačilo dopsat, jak zesílené uložení provést a pomocí čeho. Materiál je ve stavebnici přiložen.
Při stavbě modelu se nevyskytl žádná zádrhel, ani komplikace. Plný počet hvězdiček.
Průvodní informace zbytečně poškozuje zmatek v udávaných rozměrech. Na krabici je rozpětí 720 mm, v návodu 810 mm, na Internetu 700 mm, ten je správný. Také převodový poměr je udán opačně. Nosná plocha křídla je 10,2 dm2 a plošné zatížení při hmotnosti 340 g je tedy 33g/dm2. To jsou ale zmatky provázející každý nový výrobek. Vedení firmy mi tyto nedostatky vysvětlilo a nejedná se o nic, co by negativně ovlivnilo model samotný. Bylo by krásné, kdyby to byly jediné nedostatky i u jiných modelů, jiných firem. To že jsou nalezené chyby jen „papírové“ je docela potěšitelné.
Opravitelnost je vzhledem k použitelnému materiálu horší, to je však vlastnost, nikoli chyba. Model je určen k létaní akrobacie na malém prostoru a ne k mlácení o zem v rukou začátečníka.
Tolik test stavebnice dodané výrobcem pro běžné osazení. Příště něco o možnostech tuningu tohoto stroje. Motorek NIPY BLACK NB 0808/98 (40 g) a 3xLiPol 1500mAh (110 g). Co to znamená? O 30 g lehčí pohon, a o 50% více výkonu. Do haly potom stačí 2S2P LiPol 340mAh, což je o 64 g méně na bateriích. Hmotnost modelu se tak dá snížit celkem o 94 g! Pokud je kompletní model v AC osazení s pohonem NiMH akumulátorem 350g těžký (i s podvozkem) je nová letová hmotnost 256 g, což dává plošné zatížení 23 g/dm, to je o 25% méně. K tomu to účelu je již nachystáno rozložené křídlo, dodané laskavostí pana Podušky, které bude nutno v oblasti hlavního nosníku posílit, neboť v centroplánu vlivem malé hmotnosti motoru budou baterie. Jak to všechno dopadlo se dozvíte v příštím čísle.
Připomínky, doplňky, postřehy a interpelace prosím na info@sysala.cz