Teddy Bear

Flying Styro Kit

Česká republika

Park Flyer

- elektroakrobat

Pohon:

- Mega 400/7/12

- 3S LiPol 700mAh

Ovládané prvky:

- výškovka

- směrovka

- křidélka

- plyn

Rozměry:

- rozpětí 770 mm

- délka  620 mm

- nosná plocha 12,2 dm2

Hmotnost:

- prázdná 105 g

- letová 256g

- plošné zatížení 20g/dm2

Hodnocení:

- konstrukce ****/4

- obtížnost stavby *****/5

- letové vlastnosti *****/5

- kvalita modelu *****/5

- opravitelnost ****/4

Letové výkony

- spotřeba 8A špičkově

- doba letu 9 minut

Seřízení a výchylky:

- motor 0°, 0°

- výškovka ±10/20

- směrovka ±15/25

- křidélka +10-7/+20-15

- těžiště 45-55mm

Teddy Baer AC

orez.jpg (101715 bytes)

V RCm 12/2003 a také na Internetu [1] jsem v závěru testu, tohoto milého malého modelu akrobatu, slíbil jeho pokračování. Slib plním a pokusím se popsat, jak z poněkud divokého medvěda udělat opravdu hodné zvířátko, se kterým je radost relaxovat v poklidném povětří, lehkou akrobacií.

Úvod

Původní model, podle stavebního návodu měl vážit, a nakonec to tak i dopadlo, 340g, při rozpětí 700 mm a ploše křídel 10,3dm2, se tak plošné zatížení ocitlo na hodnotě 33 g/dm2. To je hodnota vcelku běžná u akrobatických modelů, avšak u takového prcka to znamená poněkud vyšší rychlost letu, a tím pádem také zvýšené nároky na reakční rychlost pilota. Nebudu dlouho chodit kolem horké kaše. Prostě jsem Teddy Beara jednoho krásného dne rozmáznul po poli a bylo třeba ověřit opravitelnost. Pečlivé sesbírání všech maličkých kousků polystyrenu a jejich následné lepení, bylo docela snadné a model za chvíli dostal zpět svůj původní, elegantní tvar. Jen cestičky s obsahem lepidla na trupu a v kořenu křídla žalovaly na moje neschopné ruce na kniplech. Na rozdíl od zpívajících zoombie, je tento model po své první smrti a oživení opět vítaným společníkem a létá, jak už to bývá, lépe než před tím.

Tvar model zpět dostal, co už zpět dáno nebylo, byl původní pohon Speed 300 s převodem 7,7:1 a baterie, v podobě osmičlánku velikosti AAA NiMh. Do motorové přepážky byl slavnostně uveden Nyppy Black NB 0808/98. S hmotností 40 g bez vrtule, je to první výrazné odlehčení, do prostoru baterií usedl 2S2P článek 340mAh LiPol (výsledně tedy 7,2V/680mAh) To vše znamenalo úsporu 70 g na celkové letové hmotnosti (342 g – 272 g). Plošné zatížení kleslo na 26 g/dm2. Model velmi příjemně zpomalil a jedinou nevýhodou je menší hodnota rychlosti větru, ve které je schopen letět bez potíží vpřed.

Laskavostí pana Podušky, majitele firmy FSK [2], jsem obdržel ještě na přestavbu několik dílů a překládám výsledek. Podle jeho slov není problém dodávat stavebnici bez převodovky a s neslepeným křídlem. To však není nezbytně nutné, jak bude popsáno dále.

Křídlo

První, a také hlavní změnou je zvětšení rozpětí křídla. Vedly mne k tomu dva důvody. Za prvé, v trupu bylo na můj vkus trochu málo místa, serva se mi cpaly do kabinky, nešlo se dostat k podvozku, ani k motoru bez chirurgických nástrojů. Za druhé, chtěl jsem použít větší a těžší baterie, a tak se hodila větší plocha křídel. Mezi tím se do prvního medvídka zamiloval syn Honzík a já si musel postavit druhého Méďu. Nový medvídek má zvětšené rozpětí 770 mm a nosnou plochu křídel 11,9 dm2. Křídlo jsem obdržel v neslepené podobě a dostalo navíc jen trochu uhlíku. Mezi hlavní nosník z EPS a skořepinu křídla jsem vlepil uhlíkové pásnice o šířce 2 mm s přerušením přesně uprostřed křídla. Následně celé křídlo slepil a přeřízl přesně v polovině. Do hlavního nosníku jsem uhlíkovou tenkostěnnou trubkou (její surový konec je k tomu obzvlášť vhodný) šroubováním vyřízl vybrání pro cca 100 mm délky této trubky, celkem je v křídle jako spojce 170 mm uhlíkové trubky s průměrem 8 mm. V trupu tak vznikl prázdný prostor pro baterii a desku serv. Bylo také nutno vyříznout z desky EPS 5 mm nová křidélka. Jsou upevněna v křídle pomocí původních pantů, vytržených z dodaných křidélek. Také ocelové páky jsou původní, ze stavebnice. Vše je lepeno lepidlem Styro AC, od RCM Pelikán pro polystyrén a urychleno aktivátorem Falshtack Foam Friendly. Jen křídlo bylo lepeno Uhu Porem. Po dokončení se ukázalo, že plošné zatížení ani možné násobky přetížení nebudou větší než u původního modelu. Takže je možné použít křídlo slepené, původní a jen ho rozpůlit. Pokud po koutu spoje hlavního nosníku s potahem spustíte kapku CA lepidla pojistíte spoj a to bude snad stačit. Je to pro jistotu, neboť technologická kázeň lepičů není vždy 100%. Zbytek zatížení a hlavní tíhu ponese uhlíková trubka.

kridla rozlozena.jpg (80231 bytes) Obr.1 Rozložené křídlo a uhlíkové pásnice před slepením

kridlo.jpg (62679 bytes) Obr.2 Křídlo v trupu s uhlíkovou trubkou spojky.

Motor

Druhou zásadní změnou byl motor. Jelikož NB 0808/98 zůstal v medvídkovi č.1, musel jsem se poohlédnout po jiném agregátu. V žádané hmotnostní kategorii, do 40 g, odpovídal mé představě nový motor Mega 400/7/16 [3], určený k provozu s 3 články LiPol a proudem do 8A. K tomu maličký a lehký, avšak plně programovatelný regulátor TMM 0710 Profi Line od pana Dvorského [4]. Celý pohon včetně unášeče a vrtule GWS HD 9/5‘ váží celkem 57 g (40 g motor s přívody, 10 g má vrtule s unášečem a 7 g váží regulátor). Jedinou chvilkou zamyšlení nad instalací motorku bylo jeho upevnění, vzhledem k potřebě motorové přepážky, co nejvíce umístěné vpředu. Nakonec se to ale povedlo na výbornou. Na čelo trupu je nalepena deska z EPS (ve stavebnici je ho kus k dispozici a ten je velmi pevný) s otvorem pro motor, který je ze zadní strany lemován překližkovým kroužkem. Do něj se zařezávají vruty upevňující tvarový kříž s otvory pro šrouby z kuprextitu, nesoucího motor. Z obrázku je to hned jasné. Motor se tak dá demontovat z přední strany a v případě nárazu na čumák, povolí pěnová hmota a nedojde k vážnějším škodám. Motorový kryt z PS je pomocí nově vybroušeného osazení posunut o 2 mm více na trup, než je naznačeno na trupu původně. To je také hodnota vůle mezi listy vrtule a krytem. Toto uspořádání vyniká také průchodem chladícího vzduchu jen a pouze motorem, takže lepší chlazení si asi už ani přát nemůže.

prpazka rozlozena.jpg (104706 bytes) Obr.3 Díly motorové přepážky.

prepazka hotova.jpg (99143 bytes) Obr.4 Hotová motorová přepážka.

prepazka zezadu.jpg (112112 bytes) Obr.5 Pohled na zadní stěnu s motorem.

 Trup

První zkoušky osazení a posouzení polohy těžiště mi udělaly radost. Při poloze serv co nejblíže těžišti se baterie ocitly přesně v jeho poloze. To je znamenité, neboť můžeme měnit gramáž baterií beze změny její polohy. Navíc je u modelů nanejvýše vhodné, aby se co nejvíce hmotnosti soustředilo v těžišti. Pokud je hmotnost dále, tvoří při obratech nepříjemnou setrvačnou hmotu, kterou je potřeba brzdit. Pro ovládání byly zvoleny individuálně dovezená serva WayPoint W-060 s hmotností 6g. Jejich nosná deska je opět z EPS, na okrajích podlepená smrkovou lištou 2x8 mm, aby se měly do čeho zakousnout vruty. Díky nízké poloze serv se táhla ke kormidlům nijak nekříží a ničemu také serva se svými pákami nepřekážejí. Malá poznámka, napřed si udělejte táhla a pak nalepte páky na hřídel křidélek v jejich neutrální poloze.

serva.jpg (88597 bytes) Obr.6 Deska serv a táhla ke kormidlům

vnitrek osazeny.jpg (95420 bytes) Obr.7 Pohled do "prázdnoty" trupu.

Průběžné vážení modelu dávalo naději na nízkou hmotnost, proto jsem obětoval i těch 6g na nálepky a trochu stříbřenky Humbrol na motorový kryt, na prostor pod ním, také na konce křídel a na lem kabinky. Kompletně osazený model včetně přijímače Schulze 435 po dietě (bez krabičky a s anténou z vf lanka) má bez baterií 202 g (včetně podvozku !). Pokud pro napájení osadím článek E-Tec LiPol 11,1V/1200 mAh s hmotností 80 g, dostaneme letovou hmotnost 282 g a plošné zatížení 23,7 g/dm2. Máme tedy dvojnásobnou kapacitu zdroje a menší plošné zatížení oproti umravněnému modelu č.1. Lze dokonce použít i tři články LiPol 1500mAh s hmotností 110 g (plošné zatížení vyjde na původních 26 g/dm2). Statické měření tahu motorku s výše uvedenou vrtulkou dávalo hodnotu 410-380 g pro čerstvou baterii (cca 20% doby) následně průměr 350-300g (cca 50% doby) a zbytek kolem 250-200g (pokles tahu je už znatelný).

motor final.jpg (116991 bytes) Obr.8 Motorový kryt.

Výkonově se na počátku letu pohybuje model v hodnotě přes 200W na 1 kg hmotnosti stroje. Pro tento letoun zkusím ještě Mega 400/7 s menším počtem závitů, s úmyslem vytvořit rezervu tahu i po poklesu napětí. Špičkový proud byl stále jen kolem 5A a vše bylo vyloženě studené. Jsem na motory i baterie sice dobrák a vyloženě je rozmazluji, ale při práci se taky rád zahřeji a tihle dva (až tři, pokud vezmu i regulátor) se vyloženě flákají. Regulátor TMM 0710/3L PL to snese, takže trochu přitvrdíme. Nemám ambice z medvídka dělat „viselník“, nemá na to vlohy, ani plochu křidélek, ale kopaný výkrut v kolmici vzhůru v závěru sestavy není od věci.

Dokončení

Konečná montáž regulátoru a přijímače byla jednoduchá díky obrovskému vnitřnímu prostoru v trupu. Přijímač je vetknut do přední komory levého křídla a anténa pomocí plastové trubičky lanovodu vedena touto komorou na konec křídla, kde se vrací opět zadní komorou do trupu a pokračuje do ocasu. Je tak zajištěno, že nedojde k jejímu bodovému průmětu směrem k vysílači, kdy hrozí ztráta signálu. Regulátor má na přívodech odrušovací „uzel“, ne opravdu v tom nehledejte nějakou vědu, jen se mi nechtělo vývody zkracovat, tak jsem je zauzloval do plochého uzlu. Leží na dně trupu. Baterie je připoutaná smyčkou gumy k hlavnímu nosníku křídla, netlačí tedy do trupu. Podložkou mezi trubku a baterii jednak řeším utlačení, jednak polohu těžiště. Pro zpevnění trupu jsem pod kolmé řezy, do kterých zapadá odnímatelná kabina, nalepil pásky EPS. V přední části je tento průměr trupu mimořádně náchylný na odlomení (konec výřezu pro kabinu a chladící otvory)

baterka.jpg (103860 bytes) Obr.9 Kompletní výbava

prijimac.jpg (110397 bytes) Obr. 10 umístění přijímače, upevnění baterie.

antena.jpg (98082 bytes) Obr.11 vedení antény a zesílení trupu..

Létání

Model se na plný plyn bez potíží vytrhne z ruky a má snahu prudce stoupat bez omezení úhlu. Stažení plynu je nutné pro vytrimování a zkoušku, kdy ještě model letí vodorovně. Reakce na výchylky kormidel jsou díky malé hmotnosti okamžité. Model je na střední vzdálenost naprosto tichý a nejde jej podle zvuku lokalizovat. Žádná zvuková kulisa kávového mlýnku se nekoná. Asi nejhlučnější je pískání regulátoru. V modelu jsem také vyzkoušel piezo gyro GWS PG-03 pro stabilizaci modelu křidélky, ovládanými jedním servem. Jeho použití vyvolá vypnutí větru a okamžité zastavování modelu po výkrutech. Velmi příjemné je pak přistávání, kdy se přízemní turbulence netýkají pilota, ale gyro se s nimi vypořádá. Je to sice berlička, ale pro mne, spíše větroňáře, usnadňuje pilotáž a přemet se mi konečně nikam nekácí a neuhýbá. Také se zbytkem energie v baterii je možno dokonale plochou zatáčkou jít na přistání bez obavy ze ztráty vztlaku a pádu po křídle. Hmotnost 5 g je zanedbatelná, přínos obrovský.

Závěr

muska.jpg (137592 bytes) Obr.12 Půdorys modelu

Pokud si chcete postavit akrobatického elegána s dostatkem výkonu není jiné cesty, než malý, lehký AC motorek a LiPol baterie. Výhodou je to, že nabíječka pro vysílač a baterie LiPol je na rozdíl od ostatního vybavení za pakatel a vejde se do zavazadla na dovolenou bez potíží. Modrá obloha a křupavý sníh pod nohama s medvídkem na obloze je asi ten nejlepší začátek dne na horách. Ověřil jsem si to uprostřed února v Karlově u Malé Morávky a nemá to chybu. Co chybu bohužel má, jsou ceny, motorek cca 1700,- Kč, regulátor asi 1500,- Kč, baterie LiPol 1200mAh zhruba 1150,- Kč. O servech a přijímači již taktně mlčím, ale celková cena se blíží k 5-ti místnému číslu. Inu, každá legrace něco stojí. Pozor nákaza virem „Aclipol“ je nezvladatelně šířící se a přeskakuje z jednoho modelu v domácím hangáru na druhý. Viróza surově a bezohledně drancuje finanční zdroje majitele letounů a pozůstalé DC motory, regulátory a Nixx články jen smutně koukají z tmavých koutů, opředeny pavučinami, kam jsou, asi definitivně, odloženy. Tiše tam teskní a s nadějí  a se slzou v oku čekají, až je majitel věnuje na dožití nějakému začátečníkovi.

Petr Sysala

sysala.cz

 

[1]                http://sysala.cz/modely/

[2]                http://www.flyingstyrokit.cz/

[3]                http://www.megamotor.cz/

[4]                http://www.mgm-compro.cz/cz/