Basic Set modelu Rival Short

orez.jpg (137059 bytes)

Rival Short je elektrovětroň z dílny nestora československých elektroletců, pana Palo Lishaka [1]. Model byl vyvinut pro soutěže v kategorii F5J-7C. Svůj vznik datuje do roku 1994, ale výborná koncepce a nadčasový vzhled k němu i dnes na letištích přitahuje právem pozornost. Je však i velmi vhodný také pro rekreační létání.Stavba modelu je snadná a nezáludná, neměl by to však být první model, který se rozhodnete stavět svépomocí. Zvláštností je možnost, tento model si postavit svépomocí, a tak ušetřit pro někoho stále nezanedbatelné finanční prostředky. Někdo má málo času, a proto kupuje hotové modely, jiný má času více, a rád ušetří. Navíc do modelu vkládá svoji práci a radost z krásného letu přitažlivým modelem je tak nesrovnatelná. Takový model má totiž duši.

fly.jpg (159873 bytes)  Na pohled dravec, ve skutečnosti hodný beránek.

Charakteristika modelu:

rozpětí křídla.............................................................. 1485 mm
celková délka.............................................................. 955 mm
nosná plocha................................................................ 27 dm2

hmotnost prázdného modelu.................................. 260 g
hmotnost modelu s doporučenou výbavou........... 680 g
nejvyšší doporučená hmotnost modelu.............. . 850 g

 

- výborné, nezáludné letové vlastnosti.
- přitažlivý, sportovní vzhled
- dobrá ovladatelnost
- jednoduchá montáž a demontáž, skladnost.

 

Basic Set

Co znamená tento, zatím neznámý, pojem? Je to sestava základních dílů, potřebných ke stavbě. V případě modelu Short je to laminátový, uhlíkem vyztužený trup, uhlíkové trubky pro hlavní nosník křídla, lamelované balzové oblouky pro výškovku a koncové oblouky křídla, laminátový držák serv a přijímače, stavební plán 1:1 a popis stavby.

obr1.jpg (47441 bytes)  Obr.1 Obsah Basic Setu.

Po domluvě je možno do sestavy doplnit také náběžné a odtokové lišty, popřípadě elektronickou výbavu (serva, přijímač, regulátor). Žebra zatím dostupná nejsou, potřebná technologie je teprve v záběhu. Avšak i na stavebním plánu je možno si vybrat ze dvou variant profilů křídla.

 

Pohonný komplet:

Motor třídy S-400/Pro (prodloužená 400-ka) s převodem 3-4:1 a vhodnou vrtulí, dle požadovaného odběru motoru. Pro odběr 8-12A je odzkoušena sklopná vrtule 280/200 + unašeč a kužel s průměrem 36mm. Akumulátory 950-1700 mAh NiCd – 7 článků. Lze použít například NiMH HR4/5AUP (1700mAh).

 

RC vybavení:

Přijímač REX 4 plus, REX 5 plus, MZK, Hitec. Serva s hmotností 9 – 12g, GWS-Naro, Graupner C241, Hitec HS-50, HS-81, EuroLine Tiny. Regulátor JES 140, JES 180/B, SMM 18s, TEMA a jiné do 18A s vypínačem.

 

Co je nutno dokoupit.

Balzové prkénko tl.1,5-2mm tvrdší, tl.4 mm, lehké, balzovou náběžnou a odtokovou hranu, sekundové lepidlo střední hustoty, pota­hovou fólie (Solarfilm. Oracover), ocelový drát Æ0,6mm + plastová tru­bička – 2 lanovody. Kousek kuprextitu, na páky kormidel a přepážku motoru (dají se koupit i hotové), 3 PVC šrouby M4 + matice  PVC. Ocelová kulatina Æ4 mm, pro spojku křídla, mosazná trubka, vnitřní Æ4 mm, pro pouzdro spojky křídla.

 

Stavba.

Samotná stavba je díky popisu a výkresu snadná a výsledek je plně v rukou modeláře a jeho manuální zručnosti. Znám mnoho modelářů, pro které je i samotná stavba jedním z důležitých zdrojů dobrého pocitu, kromě samotného létání. Pro rozcvičení je vhodné začít ocasními plochami. Díky lamelám je to stavba, která jde rychle od ruky.

 

obr2.jpg (136958 bytes)  obr3.jpg (131729 bytes)  Obr 2,3 Kostry ocasních ploch, po dokončení.

Křídlo

Stavba křídel je díky použití uhlíkové trubky v roli hlavního nosníku snadná a rychlá. Nejdříve si připravíme šablony pro výrobu žeber. Díky velké dědičnosti dílů v modelech z dílny Riva Models, je celkem rozumné šablony žeber vyrobit z odolného materiálu, např. z kuprextitu. Nejprve pomocí jedné šablony vyřízneme polotovary žeber s asi 1mm přídavkem materiálu na horní i spodní straně. Spíchneme je kouskem drátu z lanovodů a žebra mezi šablonami sevřeme do svěráku. Pilníkem a brusným papírem dokonale dokončíme tvar žeber. Pokud se divíte tomu, že žebra vyrábím i s náběžnou částí, je to proto, abych si mohl z koupené náběžné hrany odříznou tenký plátek a teprve položením na hotové žebro přesně umístit řez. V rozporu se stavebním plánem, tedy nemusí být náběžná hrana přesně svisle.

 

obr4.jpg (274817 bytes)   Obr.4 Hotová žebra mezi šablonami.

V cetroplánu jsou vždy dvě žebra na své horní a dolní straně zmenšena o výšku balzového potahu. Vezmeme tedy hotové žebro a naznačíme si čáru řezu. Žiletkou odstraníme přebytečný materiál a můžeme žebra navléct na zkrácenou uhlíkovou trubku dle plánu. Dělící rovinu na trubce umístěte pokud možno ve vodorovném směru. Vnitřní zesílení se tak nedostane do rozporu se spojkami křídel a uší.

 

obr6.jpg (128418 bytes)  Obr.6 Centroplán křídla před dokončením.

Spojka křídel je vytvořena ocelovou kulatinou, zasouvanou do pouzder z mosazi či duralu. Po odříznutí a zabroušení jeden konec zaslepte.Vlepte je do uhlíkového hlavního nosníku křídel a vše je připraveno k zabroušení spodní strany centroplánu dle dosedací plochy křídel na trupu. Postupujte pečlivě a s rozmyslem, jde o celkovou letovou geometrii, tedy letové vlastnosti. Pro kontrolu přikládejte polovinu křídel do sedla na trupu a kontrolujte pohledem, jak se obě křivky shodují.

 

obr7.jpg (57634 bytes)  Obr.7 Kontrola lícování dosedací plochy centroplánu křídla a trupu.

Trup

Vybavení trupu a jeho dokončení sestává ze tří kroků. Koncová část se sedlem VOP, přední část s motorovou přepážkou a vestavba hotového nosiče serv do trupu. Deska serv je tvarovým dílem, přesně zapadajícím do trupu. Stačí do něj vlepit dva kousky smrkových nosníků, vyvrtat příslušné otvory pro serva  a pro montáž do trupu. Na užší straně desky serv stačí pro vruty serv podlepit laminát smrkovým nosníkem 3x8 mm v patřičné délce, a to nejlépe přilepit epoxidem. Přední část bude sloužit zároveň pro uchycení v trupu, takže zde bude vhodnější kousek nosníku 8x8mm, s délkou přesně podle šířky trupu. Zatím do tohoto dílu navrtáme jen otvory pro vruty serv, boční otvory zatím ne.

 

obr8.jpg (119252 bytes)  Obr.8 Laminátový nosič po zástavbě serv.

Nosič serv vložíme do trupu na doraz do zadní části a nejlépe malou svítilnou si posvítíme do míst, kam přiléhají čela smrkového nosníku 8x8mm. Zvenku si na trupu naznačíme tužkou místa budoucích otvorů a desku serv vyjmeme. Po provrtání trupu z obou stran nosič vrátíme zpět a přes hotové otvory si na nosník 8x8mm navrtáme otvory pro vruty.

 

Dokončení

Potažení modelu je možné např. Oracoverem, neprůhledná plocha dává modelu opticky větší dynamiku. Spodní stranu je dobré potáhnout tmavším odstínem, popřípadě reflexní barvou. S oblibou používám odstín Power Pink.  Nevýhodou tohoto odstínu je poněkud větší hmotnost a cena. Je dobré, spodní stranu potahu tmavším odstínem, přetáhnout přes náběžnou hranu křídel trochu výše. Zlepší se tak viditelnost modelu při letu čelem k pilotovi, například při přiblížení na přistání. Zbývá vlepit motorovou přepážku a lanovody ke kormidlům.

 

obr9.jpg (36890 bytes)  Obr.9 Potažené ocasní plochy s dokončenými lanovody ovládání kormidel.

Vypínač a jeho upevňovací šroub může bránit sklopenému vrtulovému listu v roztočení, je tedy nanejvýše vhodné jejich výšku v takovém případě, zmenšit na nutné minimum.

obr10.jpg (26305 bytes)  Obr.10 zapuštěný vypínač nesmí překážet vrtulovému listu.

 

Zalétání

Model osadíme akumulátorovou sadou, upevněnou pomocí suchého zipu a pojištěného třeba pomocí galanterní gumy ke spodní straně dosedací plochy křídla. Pomocí podložek mezi baterií a držákem serv a přijímače doladíme polohu těžiště, které by mělo být pod hlavním nosníkem křídla.

obr11.jpg (192878 bytes)  Obr.11 Dokončený model, připravený k letu.

obr12.jpg (223711 bytes)  Obr.12 Varianta se zvětšeným rozpětím, klapkami a osacními plochami "V"

Pohledem zepředu zkontrolujeme kolmost ocasních ploch, jejich rovinnost a identické vzepětí křídel. Stejný negativ na koncích křídel by měl být již zkontrolován při potahování. Pokud křídlo upevněné dvěma plastovými šrouby má snahu se mírně pohybovat, stačí na náběžnou hranu křídla v jeho sedle nalepit kousek oboustranné samolepící pásky. Upevnění je tak dokonale zajištěno proti pohybu.

V mém případě se displej váhy ustálil na hodnotě 740g s kompletně vybaveným modelem na misce. Na první pohled celkem dost, ale jak se ukázalo, obavy byly plané.

Pokud máte programovatelný RC vysílač, je vhodné pro řízení výškovky a snad i směrovky nastavit exponenciální výchylku, která pomůže při výškovém řízení modelu, který je na toto kormidlo dosti citlivý. U směrovky nešetříme výchylkou a 25 mm na každou stranu není sice podmínkou, ale doporučenou hodnotou. U výškovky stačí dolů 5mm, nahoru 10mm, i obě hodnoty mohou být shodné.

Pozor na plné potlačení, model se ochotně vrhne zemi vstříc a prudké vybrání bezmyšlenkovitým přitažením, by jistě nekompromisně prověřilo pevnost křídel a jejich spojky. Pokud je zkontrolován smysl a směr výchylek, máme za sebou motorovou zkoušku, lze model odhodit mírně razantně před sebe se zapnutým motorem. Model bude mít snahu prudce stoupat, takže je dobré mít ruku na páce výškového kormidla a mírně tlačit model do rozumného úhlu stoupání, tedy cca 20-30°, kdy nehrozí ztráty rychlosti a vztlaku. Pokud použijeme mix plynu na potlačení výškovky, stačí málo cca 10%.

 

let.gif (48441 bytes) Obr.13  Letový graf výšky v bezvětří. Výška červeně, stoupavost/opadání modře.

Let v naprostém bezvětří s 10 minutami motorového letu. Stoupání v průměru 2,0-2,2m/s. Klesavost 0,6-0,4m/s. Celková doba letu 47 minut. Maximální výška 287m nad místem startu. Přistání do ruky. Červená čára – výška letu, modrá čára – průměr změny výšky za posledních 5 hodnot. Model celkem 770g, Speed 400 Pro, 4:1MPJet, 280/200 Gr.skl. Rex5+, SMM018s, GWS Naro, ALTi1.1. 7xNiMH1700mAh (4/5HR4AUP) Model je příjemně rychlý a umožňuje svižně zkoumat "celou oblohu" na přítomnost stoupavých proudů, kde znatelně zpomalí, a indikuje tak možnost dalšího získání výšky bez ztráty energie v akumulátorech. První let modelu s celkovou dobou motorového chodu 10 minut byl nakonec ukončen po 45 minutách! Dokonalost koncepce modelu se projevila v kritickém okamžiku, kdy se pilot nechal unést snadností létání a jeden přemet utáhl víc, než bylo zdrávo. Přílišná odstředivá síla odtrhla akumulátory ze svého usazení a ty se, vylomením dvířek, po tangentě k dráze modelu, vydaly k matičce zemi. Díky jejich umístění v těžišti se z modelu stal volný větroň, spořádaně pokračující v letu. jen díky rozloze letové plochy se modelu nic nestalo, díky odlehčení hrozilo spíše jeho ulétnutí. Povětří však mělo více rozumu, než pilot a Short ukázkově přistál, tentokrát bez neuvážených zásahů do řízení.

short_K-Model.gif (268196 bytes)  Plán modelu Short s klasickými ocasními plochami.

short_V-Model.gif (249589 bytes)  Plán modelu Shor VT (V ocasní plochy, termická varianta s větším rozpětím a klapkami)

Cena Basic Setu je 930,- Kč bez poštovného. Je to podnik, na kterém se nedá vydělat, čas strávený na celnici (to nám byl čert dlužen) s vyplňováním JCD dokumentů pokládám na oltář vlasti a považuji dovoz komponentů pro modely Riva Models za akt čirého entuziasmu. Pokud bude ze strany váženého čtenářstva a redakce zájem, mohu popsat takto i další modely z dílny kamaráda a kolegy Pala Lishaka, tak jak je najdete na jeho stránkách [1].

Petr Sysala [2]

[1] www.rivamodels.sk

[2] www.sysala.cz